Výběr vhodné učebnice připravující na zkoušku z češtiny pro trvalý pobyt, který je většinou v kompetenci učitelů a metodiků češtiny jako druhého jazyka, je závislý na mnoha různorodých faktorech, které je při rozhodování vždy třeba vzít v úvahu. Kritéria, která by měla mít při diskuzi o vhodném učebním souboru pro výuku v přípravných kurzech ke zkoušce z češtiny pro trvalý pobyt zásadní relevanci, jsou následující:
KRITÉRIA VÝBĚRU
- soulad učebnice s Referenčním popisem češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2 a se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERR)
- korelace s požadavky zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt
- vhodnost pro cílovou skupinu, tj. pro studenty prakticky využitelné
- vstřícnost k požadavkům lektora
ZHODNOCENÍ
- soulad učebnice s Referenčním popisem a SERR
- témata
- jazykové prostředky
- jazykové funkce
- řečové dovednosti
- sociokulturní kompetence
- korelace s požadavky zkoušky
- deklarace odpovídající úrovně znalosti jazyka
- odpovídající typologie cvičení
- výslovnostní aktivity a úkoly zaměřené na produktivní mluvení
- adekvátní poměr monologických a dialogických textů a další.
- vhodnost pro cílovou skupinu
- ergonomické, grafické a typografické zpracování
- zahrnutí obsahu, slovníku, klíče ke cvičením, nahrávek a jejich transkriptů, souhrnných gramatických přehledů apod.
- ne/využití zprostředkovacího jazyka
- vstřícnost k požadavkům lektora
- metodický manuál
- doplňkové materiály
- testy
ZÁKLADNÍ UČEBNICE
pro úroveň A1
- CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2019.
- HOLÁ, L., BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 1 a 2. Praha: Akropolis, 2010 a 2011.
odpovídající části následujících materiálů:
- BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M. a kol. Čeština pro cizince A1 a A2. Praha: EDIKA, 2017.
- ŠTINDLOVÁ, B. a kol. Česky v Česku I, II. Praha: Akropolis, ÚJOP UK, 2008.
- ADAMOVIČOVÁ, A., IVANOVOVÁ, D. Basic Czech I. Praha: Karolinum, 2019.
- HOLÁ, L. Česky krok za krokem 1. Praha: Akropolis, 2016.
- ŠTINDL, O. Easy Czech Elementary. Praha: Akronym, 2008.
pro úroveň A2
- CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I a II. Praha: Karolinum, 2019 a 2017.
- HOLÁ, L., BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 1, 2, 3 a 4. Praha: Akropolis, 2010, 2011, 2014 a 2019.
- BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M. a kol. Čeština pro cizince A1 a A2. Praha: EDIKA, 2017.
- HOLÁ, L. Česky krok za krokem 1. Praha: Akropolis, 2016.
- ŠTINDLOVÁ, B. a kol. Česky v Česku I, II. Praha: Akropolis, ÚJOP UK, 2008.
odpovídající části následujících materiálů:
- ŠTINDL, O. Easy Czech Elementary. Praha: Akronym, 2008.
- ADAMOVIČOVÁ, A., IVANOVOVÁ, D., HRDLIČKA, M. Basic Czech I a II. Praha: Karolinum, 2019 a 2018.
DALŠÍ DOPORUČENÉ UČEBNICE A MATERIÁLY
učebnice a metodika pro učitele
- HÁDKOVÁ, M. Čeština pro cizince a azylanty A1 a A2. Praha: MŠMT, 2005.
- MATULA, O. Český den, Praha: Člověk v tísni – Varianty, 2007 (ke stažení: www.varianty.cz).
- Kolektiv: Manuál pro učitele ČJ pro cizince bez znalosti latinky 1, 2, 3. Praha: Člověk v tísni – Varianty, 2005 (ke stažení: www.varianty.cz).
- VYČICHLOVÁ, H. Ano, učím se česky. Pardubice: Most PRO, o.p.s., 2013.
materiál navazující na učebnice pro azylanty
- BISCHOFOVÁ, J., HRDLIČKA, M. Sociokulturní minimum pro azylanty. Brno: SOZE, 2007.
přípravná učebnice a písanka
- CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím Start. Praha: Karolinum, 2011.
různé jazykové mutace učebnice (anglická a německá učebnice)
- ČECHOVÁ, E. TRABELSIOVÁ, H. Do you want to speak Czech? Liberec: Harry Putz, 2002.
- REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Communicative Czech – Elementary Czech. Brno: Ivana Rešková, 2006.
- ANDRÁŠOVÁ, H., PODEPŘELOVÁ, A. a kol. Na cestě za češtinou. Praha: Klett, 2008.
inspirativní náměty pro učitele češtiny jako cizího jazyka
- DAVIES, B. HEJDUKOVÁ, J. 401 Czech Verbs. Praha: Bruce Davies, 2006.
- HUKOVÁ, P. NGUY GIANG LINH, KOCOUREK, J. Čeština pro Vietnamce z Klubu Hanoi. Praha: Klub Hanoi, 2010.
- NÝVLTOVÁ, D., PINKOVÁ, J. Česky v Česku pro studenty se znalostí ruštiny I, II. Praha: Akropolis, ÚJOP UK, 2008.
- MALÁ, Z. Jazykové hry a aktivity pro výuku češtiny A1.1. Praha: Akropolis, 2019.