Deskriptory pro češtinu jako druhý jazyk jsou určeny jak pro práci ve výuce, tak i pro samostudium studentů-cizinců. Deskriptory jsou pomůckou pro zaznamenání procesu učení se jazyku. Koncepce deskriptorů vychází a navazuje na sebehodnotící deskriptory v Evropském jazykovém portfoliu: https://ejp.rvp.cz. Zvláště v prostředí portfolia jsou deskriptory určené pro sebehodnocení studentů. Nejedná se tedy o testovací nástroj ani o nástroj, na jehož základě by mělo docházet k hodnocení studenta učitelem.
Deskriptory představují popisy konkrétních dovedností, které odpovídají konkrétní úrovni dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a zároveň pomáhají spoludefinovat obsah češtiny jako druhého jazyka. Tvoří jednotnou stupnici a jsou formulovány jednoznačně, stručně a pozitivně (tedy říkají, co student umí, nikoliv, co neumí). Sebehodnotící deskriptory je možné využít v několika ohledech: ke stanovení cílů pro jednotlivce i pro celou třídu, pro zjišťování pokroku studenta/studentů a pro sladění práce s učebnicí.
Další informace pro práci s deskriptory je možné nalézt na Metodickém portálu RVP a v Metodické příručce EJP v praxi.